Hanna Ryti-Cécile Orblin: Vala!
Vala! -projekti lähti käyntiin minun ja Cécile Orblinin keskusteluista naisten osasta taidealalla. Halusimme tehdä esityksen, joka käsittelee naistaiteilijuutta. Hyvin pian mukaan ideoimaan tuli Minna Maijala, joka oli jo jonkin aikaa koonnut materiaalia Katri Valan elämäkertaa varten. Päätimme kirjoittaa Minnan kirjaprosessin rinnakkaistyönä näytelmän. Luimme materiaaleja, keskustelimme ja kirjoitimme yhdessä. Näytelmäteksti syntyi siis kolmen henkilön dialogissa, kahden henkilön kirjoittamana. Itselläni oli vähän enemmän dramaturgista vastuuta kirjoittamisesta, mutta päätökset teimme tasavertaisina Cecin kanssa.
Tekstin kirjoittamisjakso osui pahimpaan pandemia-aikaan ja se vaikutti siihen, miten kehystimme Katri Valan tarinan. Ympärillämme monet kollegat joutuivat ulosottoon ja sossun luukulle, ketään ei kiinnostanut kulttuurintekijöiden ahdinko. Myös Valan elämässä oli syvää köyhyyttä ja pakko tehdä opettajan töitä, vaikka terveys ei olisi enää kestänyt. Kun kirjoitimme Valasta, kirjoitimme myös oman alamme synkistä näkymistä.
Kun näytelmäteksti oli valmis, saimme onneksemme sen esittämiselle apurahaa ja kokosimme työryhmän. Mukaan tulivat Laura Hänninen säveltäjäksi, muusikoksi ja toiseksi näyttelijäksi ja Raisa Kilpeläinen, joka otti vastuun esityksen kaikesta visuaalisuudesta. Aika pian pääsimme mukaan Tampereen Työväen Teatterin residenssiohjelmaan ja myös Espoon Kaupunginteatterille saatiin sovittua esityksiä.
Meillä oli syksyllä 2021 lyhyt harjoitusjakso, jossa haimme esityksen suuntaa ja tyylilajia. Päädyimme yksinkertaiseen ja vähällä viittellisellä lavastuksella tehtävään esitykseen, jossa näyttelijäntyö ja musiikki ovat asiat, mitkä ensisijaisesti kannattelevat tilanteita. Toki esityksen rakenne on vahvasti kirjoitettu myös sisään tekstiin. Katri Valan elämä oli kiihkeä ja lyhyt, suorastaan hengästyttävä ja tämä näkyy dramaturgiassa. Leikkauksia on paljon, tapahtumat ovat lyhyitä, vain runoihin pysähdytään. Kirjoittaminen oli Katri Valalle oma tila, henkisen antautumisen hetki. Omaa huonetta hän ei koskaan saanut, tila kirjoittamiselle piti ottaa sieltä mistä sai.
TTT:n harjoitusjakso oli hyvin lyhyt ja intensiivinen. Emme saaneet sitä määrää harjoituksia, joista oli ollut alustavasti puhetta, mutta tartuimme silti mahdollisuuteen, sillä ison teatterin suojissa on pienen työryhmän helpompaa työskennellä. Niinpä myös harjoitusjaksosta tuli kuin Katri Valan elämästä, lyhyt ja kiihkeä. Teimme hyvin tiukassa ajassa valmiiksi kaksituntisen esityksen. Kokemus oli hengästyttävä ja monella tapaa hyvin erikoinen, mutta esitys valmistui ja siitä tuli meidän kaikkien neljän tekijän näköinen. Laura ja Ceci kantavat roolinsa hienosti, sävellykset ovat huikeita, visuaalisuus tukee kokonaisuutta, jossa leikkaukset tilanteesta toiseen ovat nopeita ja rytmi tiukka. Esityksessä tulevat hyvin esiin myös näytelmän koomiset tilanteet ja hahmot, jotka keventävät traagista tarinaa ja syventävät esityksen muita sävyjä.
En usko, että enää koskaan suostun tekemään alle kolmessakymmenessä näyttämöharjoituksessa kokoillan esitystä, mutta tulipa sekin koettua. Olen todella tyytyväinen lopputulokseen. Ensi-ilta oli TTT:n kellariteatterissa huhtikuussa 2022, esityksiä myös Espoon Kaupunginteatterissa toukokuussa 2022 ja KokoTeatterissa elokuussa 2023 ja tammikuussa 2024 ja Kajaanin Runoviikolla heinäkuussä 2024.
Käsikirjoitus: Hanna Ryti ja Cécile Orblin
Ohjaus: Hanna Ryti
Historiallinen neuvonantaja: Minna Maijala Sävellykset ja äänisuunnittelu: Laura Hänninen Visuaalinen suunnittelu: Raisa Kilpeläinen Lavalla: Cécile Orblin ja Laura Hänninen