Lindgren-Mørk-Eidem-Pajunen: VELJENI, LEIJONAMIELI

Mikkelin Teatteri 2019

Veljeni Leijonamieli on klassikkosatu pelon voittamisesta. Sen näyttämölle ohjaaminen oli jotakin ihan muuta, mitä olen koskaan ennen ohjannut. Norjalainen sovitus keskittyy suoraviivaiseen dialogiin ja infoon vailla subtekstiä. Tunteet ovat suuria ja lauseet sen mukaisia. Henkilöitä on paljon, joukkokohtauksia monia ja uusia paikkoja ja tilannemuutoksia jatkuvasti. Oli todella kiinnostavaa astua tähän uuteen maailmaan ja sitäkin iloisempaa, että lopputulos on niin hieno.

Lähdimme suunnittelijoiden kanssa liikkeelle hyvin yksinkertaisesta ajatuksesta; nuotiosta, joka heittää varjoja ympärilleen ja varjoista, joista ei aina osaa sanoa, ovatko ne jotakin elävää. Tästä lähtökohdasta aloimme luoda sadun ja nuotiopiirin maailmaa, sitä magiaa, mikä nuotiotarinoissa on.

Tyylilaji löytyi yllättävän helposti, joskin loppusuorallakin vielä haettiin tarkkaa rajaa suuren tunteen ja vaivaanuttavan melodraaman välillä. Koska koreografia ei ollut käytettävissä, kuului ohjaajantyöhön tavallista enemmän rytmin, kuvan ja asetelmien ohjaamista ja välillä suoranaista koreografian tekemistäkin. Se on toki tuttua, olen tehnyt paljon sanattomia esityksiä, joissa nimenomaan pelataan edellämainituilla. Toisenlaiseksi tämän työn teki se, että joukkojen liikuttelun lomassa, keskellä valtavaa toimintaa oli pysähdyksiä tekstin äärelle. Oli siis kohtauksia, jossa samanaikaisesti koreografioin joukkoa, ohjasin iskuja ja keskittyin kahden näyttelijän herkkäviritteiseen dialogiin. Toisinaan olisin tarvinnut kolmet silmät, että olisin pystynyt seuraamaan jokaisen näyttelijän tekemistä niissä kohtauksissa, joissa kaikki näyttelijät olivat lavalla. Onneksi kännykässä on videotoiminto.

Työryhmä oli hieno ja osaava. Näyttelijät löysivät nopeasti hahmonsa ja tarjosivat paljon. Valo, ääni ja video loivat fantasiamaailmaa yhdessä todella oivaltavan lavastuksen kanssa. Pukusuunnittelu oli kekseliästä ja toi fantasiaan näyttävän nykyulottuvuuden lainoilla peleistä ja animesta. Harvoin olen ollut tekemässä produktiota, jossa myös rekvisiitalla on niin valtavan suuri osa teoksessa kuin tässä. Katla, Fjalar ja moni muu keskeinen näyttämöllinen hahmo syntyivät osaavissa käsissä.

Opin tästä matkasta valtavasti ja olen ylpeä lopputuloksesta.

Työryhmä:

Ohjaus: Hanna Ryti

Rooleissa: Riina Uimonen, Aapo Oranen, Risto Kopperi, Vintte Viitanen, Tuomas Turkka, Joonas Kääriäinen, Ismo Sievinen, Tuuli Anikari, Mona Lindfors, Elina Kotro, Veli Huopalainen.

Lavastus: Ami Laukkanen
Pukusuunnitelu: Tarja Kopperi
Valo- ja videosuunnittelu: Jonathan Miller
Äänisuunnittelu ja musiikki: Jukka Repo
Tarpeistosuunnittelu: Mari Heinonen
Järjestäjä, kampaukset, naamiointi: Marjo-Riikka Romo
Koreografiat: Hanna Ryti ja työryhmä
Taistelut: Vintte Viitanen ja työryhmä